Doorgaan naar hoofdcontent

Een boek is een fysieke verschijningsvorm

Boeken zijn niet alleen een verhaal, of zullen we zeggen inhoud, ze zijn er ook. Fysiek bedoel ik dan. Het zijn papieren in een bepaald formaat, het zijn bepaalde lettergroottes en lettertypes. Met andere woorden je kan het vastpakken en bekijken.
Het boek dat ik ondertussen een maand geleden gelezen heb, als u mij even toestaat mijn meetinstrumenten te gebruiken, heeft de volgende eigenschappen. Het is 15cm breed, 23cm lang, 4cm dik en weegt 738g. Het telt 478 bladzijden, dus dat betekent dat elk blad 0.16mm dik is. Ongeveer.
Van lettertypes heb ik weinig kaas gegeten, dus daar kan ik jullie niets wijzer over maken, maar, nu we toch dat meetlatje vasthebben, ze zijn ongeveer 2mm groot, en de hoofdstuknummers zijn 5mm. Gewoon ter volledigheid voeg ik er hier aan toe, dat er 38 regels op een bladzijde staan.
In de kleuren van de kaft overheerst het geel, met in het wit de eerste regels van een bekend werk uit de Europese literatuur. Ook de afbeelding zullen vele potentiële lezers herkennen als een beroemde brug in een toeristische Italiaanse kunststad. Opvallend is vooral dat de naam van de auteur beduidend groter is afgedrukt dan de titel. Het verschil bedraagt maar liefst 7mm. De titel werd dan wel weer in het rood gezet.
Alles wijst erop dat het om een boek gaat dat gemakkelijk moet gelezen kunnen worden, ondanks het behoorlijke gewicht ervan en het aantal pagina’s. Bovendien is het van de hand van een auteur die blijkbaar belangrijker is dan de titel, d.w.z. de auteur is het verkoopsargument.
Gelukkig las het boek inderdaad heel erg gemakkelijk en was ook de stijl eenvoudig en begrijpelijk. Spanning was nooit ver weg, dus wou ik voortdurend voortlezen en op het einde van het verhaal werd ik als klap op de vuurpijl nog verrast door een aangename en ingrijpende omwenteling. “Bon, het was dus de moeite waard,” zei ik tegen de persoon van wie ik het geleend had en dat waren ware woorden. Het boek had daarenboven mijn interesse gewekt voor een paar kunstwerken, waar ik het bestaan wel van wist, die ik soms zelfs al eens live had mogen aanschouwen, maar waar ik nu toch met iets andere ogen naar keek. Het boek was vergelijkbaar met een aangenaam thrilleravondje in de bioscoop. Het was goed geweest en nu kon ik het boek teruggeven aan de eigenaar. Toch wilde ik het boek niet zomaar terugzetten in haar boekenkast, tussen de andere werken van dezelfde auteur, die in volgorde en netjes naast elkaar stonden.
Het boek was immers op een dag nogal gehavend uit mijn rugzak tevoorschijn gekomen, met geplooide hoekjes en vlekken omdat de thermoskan thee uitgelopen was. “Ik koop je wel een nieuw exemplaar”, zei ik, “want als ik dit misbaksel hier terug tussen zet, dan trekt dat op niks.”




Reacties

Populaire posts van deze blog

afgeknipte handschoenen

met afgeknipte handschoenen - ze rafelen en de draadjes kriebelen tussen mijn vingers - werk ik met een scherm voor mijn neus aan wat ik straks zal moeten uitprinten of met opmerkingen terugsturen. ondertussen wordt het dak geïsoleerd en elke buitenmuur volgespoten met plastic bolletjes - niet speciaal voor mij, ik wikkel mezelf graag in dekens, draag laag over laag op mijn lijf, lees een boek in de stoffigste hoek van dit vochtige huis. maar ik leef hier niet zonder hun twee, dus behoor ik te plannen en te verbeteren met halfwassen handschoenen om mijn tere boekhoudersvingers, die op een toetsenbord thuis horen, geen blote en vereelte buitenhanden om de steel van een spade geklemd. werken aan toekomst, steeds meer toekomst. wearing fingerless knit gloves - they have freyed a bit and the short threads tickle me whenever I touch my face - I work with my nose close to a computerscreen on something I will have to print lateron or send back with ...

het vat is af, het glas tot de bodem geledigd

diepgeploegde voorhoofdrimpels wil ik hebben, waar de schaduwen van de jaren zich ophouden - net als mijn grootvader zaliger, net als mijn vader, mijn oudste broer, en zo snel mogelijk grijze haren op mijn hoofd, in mijn snor en in mijn baard, en daarna witte, kaal mag ook, zoals mijn grootvader aan moederszijde. tanden scheef, vergeeld daarna, verrot en uitgevallen - gapende stiltes in mijn mond. ogen dof, desnoods de staar erin, mijn oren laten me allicht sowieso in de steek zoals ze nu al bij mijn moeder doen, zodat iedereen zich roepend kenbaar maken moet en het volume van de tv altijd op maximum zal staan. net zoals mijn grootmoeder wil ik boeken lezen, maar vergeten wie of wat, en welk personage. voortdurend mezelf herhalen, mekkeren over het geleden leven en afzien, maar niet sterven, nog niet sterven, in ieder geval veel en veel te laat sterven en het bij God altijd beter weten als ik dan toch moet sterven, tot het onverstaanbaar reutelen wordt...

de kans

geef mij de kans die ik niet verdien, dans met mijn schaduwen op een stoffig vloertapijt, en luister naar de donkerrode tonen uit de achtergrond, lees zorgvuldig en op de harde tast de blauwe plekken, die dieper gaan, veel dieper dan mijn doorzichtige huid. give me the chance I don't deserve, dance with my shadows on a dusty carpet, and listen to the dark red tones from the background, read carefully and by hard touch the obscure bruises, that go deeper, much deeper than my transparent skin.